Evi Ovaa en onze nieuwe korfbalaanwinsten Karlijn en Mathijs zijn geïnterviewd door de PZC.

Bron: PZC, JaapJan Ritsema
Foto: Dirk Jan Gjeltema

Assertieve Ovaa zorgt voor versterkingen bij Atlas

RITTHEM – Voor de tweede keer in deze korfballoze coronaperiode roert Atlas zich op de transfermarkt. Nadat het eerder Sjaak Joziasse vastlegde als nieuwe trainer, strikte de dorpsclub uit Ritthem twee bekende namen voor volgend seizoen: Karlijn den Hollander komt over van Luctor en Mathijs de Vries, tot juni 2018 actief bij Fortis, verruilt het basketbal weer voor het korfbal. Het zijn beide deals die zonder Evi Ovaa niet tot stand zouden zijn gekomen.

Op een zonovergoten middag zitten de drie in een veilige opstelling op het kunstgras van Atlas, allen al gekleed in het rood-zwarte clubtenue. Vanaf september zijn ze teamgenoten. ,,Althans, als de nieuwe trainer het ook in ons zit zitten”, zeggen ze gedrieën. De glimlach op de gezichten verraadt echter dat ze er wel vertrouwen in hebben.

Na veertien jaar Luctor, waarvan negen jaar in het eerste team, verruilt de Terneuzense Den Hollander (24) haar club voor Atlas. ,,Dat gaat best gepaard met een slik en een traan”, biecht ze op. Haar verhuizing naar Middelburg geeft aanleiding voor de overstap, die ervoor zorgt dat Luctor op zoek moet naar een nieuwe aanvoerder.

‘Basketballer’ De Vries (24) staat na een sabbatical en een vroegtijdig onderbroken uitstap naar de basketbalsport voor zijn rentree als korfballer. Na achttien jaar Fortis, waarvan de laatste vier jaar in Fortis 1, komt de Souburger terug bij zijn roots. ,,Doordat ik vaker naar Evi ging kijken, begon het steeds meer te kriebelen.” Het was dus niet zo vreemd dat Fortis terloops even informeerde of hij oren had naar een terugkeer bij zijn oude club.

Bindende factor

Maar het balletje rolde de kant van Atlas op. De keuze voor Atlas lijkt op het eerste oog opvallend, maar blijkt een even logische als sociale motivatie te hebben. Verbindende factor is Atlas-coryfee Evi Ovaa. De twee dames kennen elkaar van de opleiding tot fysiotherapie. Met Mathijs de Vries zijn er samenlevingsplannen, de twee hebben meer dan een korfbalrelatie. Hun band zorgde er voor dat beide nieuwelingen het Atlas-shirt eerder al eens aantrokken, op een vriendschappelijk toernooi. De klik met de club maakte de keuze voor Atlas daardoor nu logisch. ,,De gezelligheid in combinatie met de gedrevenheid matcht goed”, geven de aanwinsten eensgezind aan. ,,Ik hoop dat ik mijn scorende lijn kan doortrekken”, zegt Den Hollander over haar rol bij Atlas. De Vries stond in zijn Fortis-tijd vooral te boek als sterke rebounder. ,,Dat is hij zeker niet verleerd”, stelt Ovaa, nog voordat hij zelf zijn meerwaarde kan aangeven. Het is een gretigheid die Ovaa, ook na een decennium in Atlas 1, typeert als de betrokken dame. ,,Dat was ook een reden om voor Atlas te kiezen”, stelt Den Hollander. ,,Toen ik als vriendin aan Evi vroeg bij welke club ik me als aanstaand Middelburger zou aanmelden, Swift of Ondo, zei ze resoluut: ‘Atlas natuurlijk!’”

Strikte voorwaarden

De laatste wedstrijden dateren van 15 februari. Het trio popelt om weer wat met bal en korf te mogen doen. De overheid laat dat sinds 11 mei onder strikte voorwaarden weer toe. Dat zal dan gaan om onderhoudende trainingen met de blik al op volgend seizoen, want de veldcompetitie 2019-2020 is door het KNKV als niet gespeeld bestempeld. Atlas sleutelt momenteel aan een protocol en is in afwachting van toestemming van de gemeente.

Voor de smalle selectie van Atlas komt de nieuwe aanwas als een welkome aanvulling. Denkbeeldig is dat Mathijs de Vries de positie overneemt van Ben van Hese, die door blessureleed waarschijnlijk niet meer terugkeert in de selectie. De plus van een scorende dame is evident.

Als het coronavirus niet dwarsligt, start Atlas op 5 september de veldcompetitie als tweedeklasser. ,,Dat niveau moeten we met deze selectie zeker aan kunnen”, onderstreept De Vries een gezonde dosis bravoure en ambitie.