De beweging ‘Op weg naar een Rookvrije Generatie’* werkt toe naar een samenleving waarin opgroeiende kinderen beschermd worden tegen tabaksrook en de verleiding om te gaan roken. Iedere week raken honderden kinderen verslaafd aan roken. Ieder kind is er één te veel. Zij willen ervoor zorgen dat kinderen niet meer in de verleiding komen om te gaan roken. Daarvoor is het nodig dat we samen het goede voorbeeld geven en de omgevingen waar kinderen veel komen rookvrij te maken. De sportomgeving is een belangrijke omgeving in het leven van opgroeiende kinderen. Zo draagt een rookvrij sportterrein bij aan het realiseren van een Rookvrije Generatie.

Ook wij als ATLAS hebben deze beweging omarmd. In onze gedragscode hebben wij daarover een statement gemaakt:

Atlas wil bijdragen aan een rookvrije generatie en daarmee de zichtbaarheid van roken voor jeugdleden verminderen.”

Zien roken, doet roken

Als kinderen anderen zien roken lijkt dat normaal en misschien zelfs aantrekkelijk. Zeker als zij mensen zien roken naar wie zij opkijken, zoals sporters, trainers en ouders. Met ons rookvrij sportterrein geven wij als ATLAS  het goede voorbeeld aan kinderen wanneer zij op onze accommodatie vertoeven. Bovendien voorkomen we het schadelijke meeroken. En wij als bestuur zijn ervan overtuigd net als jullie hopen wij dat roken en sporten niet samengaan.

Laten we “Zien roken, doet roken” veranderen in “Een goed voorbeeld geven doet hopelijk goed volgen”.

Hoe gaan we dit invullen bij ATLAS?

Zowel binnen in alle gebouwen als buiten op het terras van het clubhuis geldt een algeheel rook- en drugsverbod. Voor degenen die echt niet zonder roken kunnen gaan wij een rookplaats creëren. Deze zal komen aan de oostzijde van de kantine. Deze plaats is niet gemakkelijk te zien vanaf het kunstgrasveld maar de gebruikers van de ruimte kunnen nog wel de wedstrijden volgen. Tevens gaan we borden ophangen om eenieder duidelijk te maken dat onze accommodatie werkt aan een rookvrije generatie.
Wij hebben ons ook als rookvrije vereniging laten registreren.

Tenslotte voor de rokers onder ons:

Wij begrijpen dat jullie enigszins beperkt worden bij ATLAS. Echter, jullie zijn net zo belangrijk voor ons als iedereen en niet minder welkom! Maar wellicht motiveert ons beleid om ons terrein rookvrij te maken jullie om toch (nog) maar eens te proberen van het roken af te komen. Wisten jullie trouwens dat stoppen-met-rokenprogramma’s vanuit de basisverzekering vergoed worden? Deze programma’s schijnen te werken.

Mochten jullie naar aanleiding van dit beleid nog vragen hebben of wensen jullie feedback te geven, schroom niet en spreek iemand van het bestuur aan.

*De beweging ‘Op weg naar een Rookvrije Generatie is een initiatief van het KWF, de hartstichting en het longfonds.