Afgelopen woensdag was de PZC op bezoek om een artikel te schrijven over de jeugdtrainingen van Atlas Outdoor. Zie hieronder het resultaat, inclusief video. Een zeer mooie promotie!

Trainingstijden:

• Kinderen van 8 tot 12 jaar op woensdagmiddag van 15:00 – 16:00 uur.
  • Kinderen van 13 tot 17 jaar op vrijdagavond van 18:30 – 19:30 uur.

Foto: Steven (8, voorgrond) en Rama (9) zwaaien aan de monkey bar. Instructeur Ivo van den Broeke en Hind (9) kijken goedkeurend toe. © Boaz Timmermans/Fos Fotografie
Bron: https://www.pzc.nl/walcheren/jeugd-uitgedaagd-door-hindernisbaan-monkey-bar-echt-vet~a29a2a79/
Geschreven door: René Hoonhorst

Jeugd uitgedaagd door hindernisbaan; monkey bar ‘echt vet’

RITTHEM – Ze hebben nog maar enkele trainingen achter de rug. Maar Hind, Rama (beiden 9) en Steven (8) vinden zwaaien en klauteren zo leuk dat ze verwachten nog vaak naar de hindernisbaan van Atlas Outdoor te komen.

Het drietal uit Oostkapelle (Hind), Middelburg (Rama) en Oost-Souburg (Steven) hoort bij de eerste kandidaat-jeugdleden van Atlas Outdoor. Acht kinderen tussen 8 en 12 jaar en een handvol tieners van 13 tot 17 jaar zijn sinds een maandje actief op de hindernisbaan in Ritthem. De jongsten oefenen woensdagmiddag tussen drie en vier uur, de oudere jeugd traint vrijdagavond tussen half zeven en half acht. Onder deskundige leiding van volwassen leden van de outdoorpoot van de oorspronkelijke korfbalvereniging.

Hind zwemt een paar keer per week en Rama is fanatiek mountainbiker en paardrijder. Steven is nog niet bij een sportclub. Hij denkt wel dat hij lid wordt van Atlas Outdoor en ook de meisjes verwachten dat ze de komende jaren woensdagmiddag vrij houden. Want het is hartstikke leuk om het wand in te klauteren, aan touwen te zwaaien, de ‘apenhang’ te doen en vooral om aan de monkey bar te slingeren.

Hoe vaker, hoe sterker

Rama en Steven slingeren van sport naar sport aan het liggende klimrek, Hind is nog sneller aan de handgrepen aan de zijkant van de ladder. Vermoeiend, geven ze toe. ,,Maar wel vet cool.” Steven geeft toe dat hij redelijk uitgeput is na een training. ,,Maar hoe vaker je het doet, hoe sterker je wordt en hoe langer je het volhoudt”, bemoedigt trainer Ivo van den Broeke.

Hij kan het weten, want het gaat hem ook niet altijd gemakkelijk af. ,,Ik kan alle hindernissen aan, maar het gaat niet allemaal even soepel. Ik merk het goed als ik  een tijdje niet getraind heb.” De hindernisbaan van Atlas (de Ritthemse korfbalclub die is uitgegroeid tot omnisportvereniging) opende een jaar geleden op initiatief van liefhebbers van survival en obstacle course racing. Voor scherpslijpers twee heel verschillende bezigheden.

Survial gaat  om het  overleven van allerlei hindernissen onder alle voorkomende omstandigheden; liefhebbers van obstacle racing course hebben vooral lol in het zo snel mogelijk bedwingen van een reeks speciaal ontworpen obstakels. Om overlevers en obstakelrenners beiden te plezieren, is Atlas Outdoor opgericht.

In de handen spugen

Vorig jaar meldde coördinator outdoor – intussen bestuurslid van de omnisportclub – Ronald van Aartsen dat de club graag wilde groeien. Destijds waren er zo’n twintig specifieke outdoorleden, nu 36. ,,We zijn niet echt bezig geweest met werven sinds corona de kop opstak. We moesten eerst uitvinden hoe we konden blijven trainen. Zo waren velen gewend om even in de handen te spugen vóór ze in een touw of in een rek klommen.”

De oplossing bleek eenvoudig. Een beetje magnesiumpoeder op de handen of die door een bak water slaan, heeft hetzelfde effect. ,,Daar was iedereen snel aan gewend. Bovendien hebben we veel verschillende hindernisblokken én zijn we actief in de buitenlucht.” Door vóór het eind van het jaar een officiële jeugdafdeling op te richten en over een poosje weer actief te werven, kan het ledental nog behoorlijk stijgen, verwacht Van Aartsen, die stiekem hoopt dat de club over een jaar een extra lange touwbaan aan het hindernisparkoers kan toevoegen.