In de tweede klasse I is ONDO koploper met zes punten uit drie wedstrijden en 75 doelpunten. Ook de jeugd doet het daar goed: ONDO A1 en B 1 (hoofdklasser) zijn ongeslagen. De lichten worden gedoofd, op de volle tribune zien we prachtige lichtjes in de kleuren groen, rood en blauw zien verschijnen. De spelers worden één voor één voorgesteld, er zijn trommels en spandoeken, kortom een leuk sfeertje. Pas na ruim vijf minuten kan de speaker het eerste doelpunt aankondigen, een schot van Niek. Na de gelijkmaker van aanvoerder Robbert van Essen. Stephan schiet raak en Evi scoort uit een strafworp. Even later een stip voor ONDO waarna Niek met een doorloopbal de stand op 2-4 brengt. Daarna loopt de thuisploeg uit tot 6-4. Thomas krijgt een strafworp mee van scheidsrechter Marco van den Beukel, Evi zorgt voor de aansluiter. Nu gooit ONDO er een schepje bovenop en na een kwartier spelen is het 7-5 en niet veel later 11-5. Met een strafworp van Irina (met dank aan Tim) en een schot van Evi komt Atlas iets dichterbij (12-7). “Het derde doelpunt van Evi Ovaa’’ zegt ‘de speaker of the house’. Als Niek een stip meekrijgt en Irina scoort is het 14-8. Met een slotoffensief van ONDO komt de ruststand op 18-8.

In de rust showt de jeugd van ONDO zelf gemaakte spandoeken. We gaan snel door, in de eerste minuut valt al een doelpunt voor ONDO, direct gevolgd door een treffer van Evi. Na de 20-9 een fraai offensief van Atlas met doelpunten van Fenna, Stephan, Evi en een strafworp van Irina. Dan neemt ONDO het initiatief weer over. In het verslag van ONDO lees ik een voor mij nieuw begrip: ‘ een no-look pass’. Hoe dan ook na veertig minuten spelen is het 24-13. Dan het eerste doelpunt van Tim, een strafworp en een doorloopbal van…jawel Evi en nog een keer Tim en het is 24-17. Duidelijk is dat ONDO slordiger speelt, waar Thomas gebruik van maakt. Met een schot van achter de korf en een zuiver schot van hem wordt het 25-19. In dertien minuten tijd maakte ONDO maar twee doelpunten, maar zij willen meer. Zo wordt het 29-19, waarna Fenna vlak voor het eindsignaal de nummer 20 voor Atlas erin gooit, de dertig voor ONDO wordt niet gehaald: eindstand 29-20. Thomas merkt terecht op dat we de tweede helft hebben gewonnen! We wisten dat het vanavond een moeilijke klus zou worden, maar we kunnen tevreden zijn over het spel, zeker in de beginfase en in de tweede helft. Evi is veruit topscorer met zeven doelpunten. Ook na de wedstrijd in het sportcafé is het sfeervol. Er is een DJ voor de muziek, die uitgebreid aandacht besteed aan die ploeg uit Vlissingen, pardon Ritthem. Aandacht voor Reinoud, voor de zeven doelpunten van Evi en voor de burgemeester van Ritthem, althans zo word ik als eenvoudig lid van de Dorpsraad, genoemd. De conclusie is dat het prettig spelen is bij ONDO door het gezellige sfeertje en het enthousiasme, een overwinning zou nog leuker zijn. Laten we er op 11 januari als Atlas 1 tegen Vriendenschaar 1 speelt er ook maar een feestje van maken.

Scores: Evi 7, Irina 3, Niek, Stephan, Fenna, Tim en Thomas 2.