Op deze zonnige laatste dag van november staat voor Atlas 1 de uitwedstrijd tegen Nexus op het programma. Reisdoel is de Margriethal in Schiedam. De slagbomen van de Haringvlietbrug gaan net voor onze neuzen dicht, een zeilbootje, zeg maar een notendopje, ploegt door het kalme water in westelijke richting. Sluitingstijd van de brug, lees ik op de site van Rijkswaterstaat, was 10 minuten. Ik wil maar zeggen we waren net op tijd om in te schieten in de rust van de wedstrijd tussen Nexus 2 en Nikantes 2. In het zaalseizoen 2018-2019 eindigden de wedstrijden tegen Nexus, zowel uit als thuis, in een gelijkspel.

Na een lange blessure start Lenn in de basis. Er zijn al bijna vijf minuten verstreken als Nexus scoort, de gelijkmaker van Thomas valt even later. Na de 2-1 krijgt Niek een stip mee van scheidsrechter Eijgenraam, Irina schiet raak. Met doelpunten uit korte kansen loopt de thuisploeg wat verder uit. Via een doorloopbal brengt Tim de stand op 4-3. Het fysiek sterkere Nexus weet een aantal kansen onder de korf in doelpunten om te zetten. Met een afstandsschot laat Tim de 7-4 aantekenen. In de twintigste minuut neemt Stephan de plaats in van Lenn. Als Thomas raak schiet wijst het scorebord 9-5 aan, Irina raakt geblesseerd aan haar scheenbeen, Shannon valt in. In de laatste minuut voor de rust wordt nog tweemaal gescoord, het laatste doelpunt komt van Fenna, ruststand: 10-6.

In de tweede helft heeft Lenn de plek van Niek ingenomen. Een doelpunt van Nexus in de eerste minuut na rust wordt door Thomas beantwoord met een zuiver afstandsschot. In de volgende fase zien we hoe gemakkelijk de Schiedammers scoren, in nog geen vijf minuten is het 14-7. Atlas mist een strafworp, maar krijgt er onmiddellijk daarna nog één, Evi scoort. In minuut 44 komt de herstelde Irina weer in het veld en vervangt Shannon. Stephan schiet van afstand raak: 16-9. Met nog zo’n acht minuten te spelen valt de nummer tien voor Atlas, doelpunt van Tim. Met een korte kans en een vrije bal krijgt Thomas een dwarsstreepje op het formulier. Shannon komt nogmaals in actie voor Fenna en Irina benut nog een strafworp. Niek vervangt Lenn in de slotfase, waarna de wedstrijd met een eindstand van 20-13 tot een einde komt. De scheidsrechter deelde in de soms wat hectische fases gele kaarten uit aan Reinoud en Fenna. Na overleg en met inspraak van de trainer van Nexus worden deze kaarten geseponeerd. Zonder kaarten maar ook zonder punten verlaten we snel de Margriethal, want het tweede team, dat tijdens de wedstrijd op de tribune zat, speelt over anderhalf uur in Rhoon. A.s. zaterdag speelt Atlas 1 in De Belt tegen OZC 1 uit Rotterdam.

Scores: Thomas 5, Tim 3, Irina 2, Evi, Fenna en Stephan 1.

Het spel van Atlas 2 valt wel in de pul

Een late wedstrijd voor Atlas 2 tegen RWA 3 voert ons naar Rhoon. Daar wordt aanpalend aan de sporthal een nieuw futuristisch uitziend gemeentehuis gebouwd. Boven de hal komt een grote kantine, bestemd voor het gemeentepersoneel en bezoekers aan de sporthal.  Na 10 seconden scoort RWA al met een doorloopbal, na 2 ½ minuut is het al 3-0. Dan kan Jesse een strafworp benutten, waarna Jeroen met een schot achter de korf en Michel met een schot de stand gelijk maakt. Shannon scoort in de vijfde minuut en twee minuten later nog eens, nu vanuit een vrije bal. De bank in de sporthal voelt ineens minder hard aan. Na de 4-5 scoort Jeroen uit een stip. Als RWA de 5-6 op het scorebord zet spelen we nog geen 10 minuten. Via treffers van Joris en Michel loopt Atlas verder uit. Na de 6-8 volgen er zeven doelpuntloze minuten. Dan zien we RWA langszij komen, maar met een fraai afstandsschot bepaalt Michel de ruststand op 8-9.

Direct na de rust wordt de stand weer gelijk. Stephan vervangt Jesse en maakt gelijk maar de nummer tien voor Atlas. Joris gooit de bal weer in de korf, RWA blijft in de achtervolging, ook als Celine de 10-12 maakt. In minuut veertig neemt Jesse de plaats van Michel in. Strafworpen aan de zijde van Atlas en RWA houden de spanning er in, het is 12-13. Fenna vervangt zus Emmy. Een vrije bal van Jeroen en een schot van Shannon vergroten de voorsprong tot drie punten, we leunen wat meer relaxt achterover, maar ja nog ruim tien minuten te gaan. Er wordt acht minuten lang niet gescoord, dan  nog een doelpunt van RWA, maar het is Jesse die de eindstand op 13-16 brengt. Een mooie pot, de eerste punten voor ons tweede team. Dat moet gevierd worden. In de knusse, tijdelijke bouwkeet, die als kantine dienst doet worden grote pullen bier getapt. Dat scheelt een gesjouw met glazen  en als de gulle gever je glas volschenkt   kun je hem persoonlijk bedanken.  Ik praat nog even met André Verbaas, de sympathieke trainer/coach van RWA 1, die samen met zijn team een feestje viert na de overwinning op Synergo 1. Shannon, als BOB van dienst, brengt me thuis. Mijn maag knort nogal, gelukkig heeft iemand (?) een banketstaaf in de keuken gelegd.

Scores:  Shannon 4, Jeroen en Michel 3, Jesse en Joris 2, Stephan en Celine 1.