Vandaag, paaszaterdag 20 april, wordt de eerste ronde van de veldcompetitie gespeeld. De jeugdploegjes mogen al in de morgen aan de bak, Atlas 2 speelt tegen de buren van Fortis 4. Op papier is Atlas met 11 punten het sterkst, Fortis heeft 3 punten. Maar ja, dat was in het najaar. Op een warm veld gaat Atlas met 19-14 onderuit.

Direct na deze wedstrijd springen we in de auto richting Westkapelle waar Atlas 1 het gaat opnemen tegen Stormvogels 1. Over de velden daar waait een aangename koele zeebries, het is zo’n vier graden kouder dan in Souburg. Joris vervangt vandaag Lenn n scoort gelijk maar in de eerste minuut met een doorloopbal. Na de gelijkmaker uit een vrije bal brengt Fenna met twee strafworpen de stand op 1-3. Stephan moet even naar de kant voor een blessurebehandeling, Jesse is zijn vervanger. De thuisploeg komt terug tot 3-3, maar schiet Jesse raak. Stephan komt na vier minuten weer in het veld. We spelen een kwartier als Niek scoort uit een vrije bal, gevolgd door een schot van Evi en een doelpunt uit en vrije bal van Tim. Via een stip komt Stormvogels op 4-7, waarna Seran van afstand raak schiet. Joris brengt d stand nog op 5-9, vlak voor het rustsignaal van scheidsrechter John Dijke bepaalt Stormvogels de ruststand op 6-9.

Pas in de zevende minuut van de tweede helft wordt het 7-9. Joris krijgt een strafworp mee, Irina scoort. In de negende minuut wordt het 8-10, Atlas moet oppassen, het verschil kan zomaar één puntje worden en misschien krijgt de thuisploeg dan wel vleugels. Schoten van Stephan en Niek verhogen de stand tot 8-12, nog twaalf minuten te gaan. Tim krijgt een strafworp mee, Irina vergroot de voorsprong tot vijf punten. In de laatste acht minuten komt Stormvogels er niet meer aan te pas. Atlas scoort daarentegen via Tim, Fenna en Stephan zodat we toch nog een ruime overwinning van 8-16 kunnen noteren. Merk op dat Stormvogels na de negende minuut niet meer tot scoren kwamen. Tijd voor een drankje op het terras van het clubgebouw dat de naam ‘De Stormloop’ heeft gekregen. De koplopers Vitesse en Rust Roest wonnen, overigens met resp. twee punten en één punt verschil. Atlas heeft nu 8 punten uit 9 wedstrijden en staat op de vijfde plaats.

De komende twee weken ligt de competitie vanwege de meivakantie stil, op 11 mei speelt Atlas 1 thuis tegen Vitesse 1. De dag is nog niet om, Tim brengt me naar Souburg. De geur van frites en kroketten waait me tegemoet, dus nog maar even naar het clubgebouw van Fortis. Daar is Fortis 2 al gearriveerd, even later komt ook het eerste binnen. Beide teams verloren van RWA. De dag is nog steeds niet om, door naar Vlissingen. Bij de Albatros zitten aan een lange tafel de spelers van Atlas. Even later wordt daar de maaltijd geserveerd. Om half negen worden we door quizmaster Sven (je mag ook Japie zeggen) gesommeerd naar binnen te komen voor de pubquiz. Dit keer is deze georganiseerd door Atlas en de Albatros. Hier staat het prestige op het spel. Het valt op dat de samenstelling van de ploegen grote overeenkomst vertoont met eerdere pubquizzen in Ritthem. Het gemengde karakter van korfbal is bij de teams niet terug te vinden. Ik besef weer eens dat is bitter weinig afweet van logo’s en muziek en dat je drie uur aan een deurbel kan likken ismij ook ontgaan. Gelukkig hebben we in ons team Cees van de Woude in ons midden die het antwoord soms opschrijft als de vraag nog maar half gesteld is, we worden derde. Als ik het goed gehoord heeft wint Cocko united.

Kort na middernacht rijden we naar Ritthem terug over de door mij voor fietsers om onduidelijke reden afgesloten Oostelijke Bermweg en via de B-wegen die inmiddels onder het beheer van defensie vallen. Zalig Pasen! Scores: Fenna 3, Joris, Niek, Tim, Irina, Stephan 2, Jesse, Evi en Seran 1.