Vers van de pers: een mooi artikel over KV Altas in de PZC.

Ritthemse sportclub Atlas gaat geen obstakel uit de weg

RITTHEM – Het nieuwe kunstgrasveld ligt er en een proefbok voor de Obstacle Course Racing (OCR) nodigt liefhebbers uit de nieuwe sport te testen. KV Atlas uit Ritthem is startklaar voor een wervelend zomerseizoen.

Rene Hoonhorst 04-04-19, 20:46

Na haar zeventigste verjaardag werkte de korfbalvereniging hard aan een plan om in de nabije en verre toekomst een sportclub in Ritthem overeind te houden. Naast korfballen kunnen liefhebbers bij Atlas ook tennissen, bowlen, volleyballen, biljarten en deelnemen aan bootcamp. Bovendien is Atlas organisator van de jaarlijkse Rammekensloop. Ook onderhoudt de club een terreintje als mogelijke ijsbaan. ,,We zetten het grasveldje al zes winters onder water, maar hebben het helaas nog nooit als ijsbaan kunnen gebruiken”, verklaart voorzitter Ron van Hese.

Aan het scala aan activiteiten voegt ‘omnivereniging’ Atlas nog een sport toe: Obstacle Course Racing. Op een deel van de ijsbaan en achter de tennisbaan van de club worden de komende maanden tien ‘bokken’ gebouwd, vijf hoge en vijf lage. In, aan, op en om elke bok moeten deelnemers obstakels overwinnen door er overheen te klauteren, onderdoor te kruipen of er aan een touw overheen te zwaaien.

Leemte

De obstakelloop of obstakelrun is de laatste jaren ook in Zeeland bekend geworden door eendaagse evenementen in onder meer Goes, Hulst en Vrouwenpolder. Obstacle Course Racing als permanent te beoefenen sport was tot nu toe niet tot de provincie doorgedrongen. In die leemte gaat Atlas voorzien, meldt Van Hese. Atlas was al aan het zoeken naar een nog bredere basis om het aantal van zo’n 160 leden vast te houden of zelfs uit te breiden.
De club is er de afgelopen jaren in geslaagd, onder meer door twee basisscholen te ‘adopteren’,  behoorlijk wat jeugd aan de korfbalpoot toe te voegen. Maar ook op de langere duur wil Atlas Ritthem en wijde omgeving sportief en bruisend houden. Van Hese: ,,Tijdens het brainstormen over nieuwe activiteiten zijn we in contact gekomen met OCR-liefhebbers uit Koudekerke. Die keken in de gemeente Veere al eens rond om een baan uit te kunnen zetten, maar zagen al wat ideeën afketsen. Ze wilden zich graag bij onze club aansluiten en samen met ons een racing-parkoers bij onze accommodatie inrichten.”

Nieuw kunstgrasveld

De aanleg van de obstakelbaan krijgt deze zomer zijn beslag. Begin september hoopt Atlas het parkoers in gebruik te nemen. De proefbok, die in iets andere vorm een plek krijgt op het toekomstige parkoers, is bedoeld om bezoekers van de demonstratiedag op 13 april een indruk te geven van de hindernissen die ze moeten nemen tijdens Obstacle Course Racing. Op die zaterdag volgende week opent Atlas het buitenseizoen met de ingebruikname van een nieuw kunstgrasveld voor de korfballers. ,,We moeten er deze week nog wat overtollig zand afhalen en dan is het veld wedstrijdgereed.”

Wethouder Els Verhage opent het veld, dat dan al voorzichtig is ‘ingespeeld’, 13 april om 13.45 uur. Later die middag zijn er clinics voor de jeugd en speelt het eerste team van Atlas een demonstratiewedstrijd tegen de concurrenten uit Oost-Souburg, Fortis. De feestdag is dan al om 8.30 afgetrapt met de grote Brik & Brak Curiosamarkt (‘een rommelmarkt 2.0′), die tot 13.00 uur opgesteld staat rondom het Atlasclubhuis aan de Zuidwateringstraat. Een springkussen blijft de hele dag voor de jongste bezoekers beschikbaar.