In het seizoen 2016-2017 promoveerde Atlas 1 voor het eerst na 30 jaar en voor de tweede maal in de geschiedenis van de vereniging naar de tweede klasse. Ik herinner me de spannende wedstrijd in de hal van Ventura Sport in Strijen nog heel goed. In een lastige poule met oud-eerste klassers wist Atlas zich te handhaven in de tweede klasse. In de beslissingswedstrijd werd in de laatste minuut ACKC met 21-20 verslagen en door het verlies van Korbatjo speelden we in 2018-2019 weer in de tweede klasse, ditmaal met zeven ploegen en tegen, op het oog, iets minder sterke tegenstanders. Halverwege de competitie stond Atlas enige tijd in het linkertijtje, maar uit de laatste wedstrijden werden beduidend minder punten gehaald dan gehoopt c.q. verwacht was. Zo beginnen we vanmiddag met negen punten uit elf aan de wedstrijd tegen OZC dat een puntje meer heeft. Er degradeert maar één team en dat is Madjoe, m.a.w. er staat vandaag voor beide ploegen alleen de eer nog op het spel, maar laten we er vooral een sportieve wedstrijd van maken. In de derde minuut scoort OZC, het antwoord komt onmiddellijk van Tim. Vier minuten lang vallen geen doelpunten dan zien we de ploeg uit Rotterdam-Zuid uitlopen tot 1-5. In de tiende minuut schiet Stephan raak, maar daar blijft het in het eerste kwartier voor Atlas bij. OZC daarentegen vergroot de voorsprong tot 2-8. Na een doelpunt van Stephan en schoten van Tim en Shannon is het na 22 minuten spelen 5-10. De laatste acht minuten zijn voor Atlas. Eerst krijgt Shannon van scheidsrechter Martijn de Widt een stip mee, Fenna scoort. Tim brengt de achterstand terug tot twee punten, dan nog een treffer van OZC waarna Fenna met een strafworp de ruststand op 9-11 bepaalt.

De tweede helft, zo leert de ervaring van het afgelopen seizoen, nog wel eens een ander beeld geven. Het zou mooi zijn voor het trouwe publiek een keer de thuiswinst te pakken. Binnen de eerste minuut schiet Tim al raak, even later maakt Niek gelijk. Na de 11-12 mag Fenna haar derde strafworp nemen en ook deze is raak. Dan is daar Tim weer die uit een korte kans (de scheids fluit door) Atlas voor het eerst in deze wedstrijd op voorsprong zet. OZC voert het tempo op en binnen vijf minuten is het alweer 13-16. Een stip van Irina en een schot van Stephan en we noteren 15-17. Als Tim scoort uit een doorloopbal en Stephan raak schiet is het met nog acht minuten te spelen 17-18. Atlas moet nu doen wat bij de 13-12 voorsprong niet lukte doorpakken. Maar weer is het OZC dat zich herpakt en in zeven minuten tijd is het 17-22, nog twee minuten te gaan. Via alweer een stip van Fenna en een afstandsschot van Tim wordt het in de slotfase 19-22, waarna OZC de eindstand bepaalt op 19-23.

De vrije ballen die OZC kreeg gaven voor een deel de doorslag, Atlas mistte ook teveel afstandsschoten. Blessures hebben dit zaalseizoen hun tol geëist maar toch een groot compliment dat de ploeg zich wist te handhaven in de tweede klasse en dat we eind in november aan het derde opeenvolgende zaalseizoen onder leiding van Reinoud Bakker kunnen beginnen. Op naar het nieuwe veld, hopelijk brengt het geluk. Atlas is in de najaarscompetitie op het veld geëindigd op een vijfde plaats met 6 punten uit 8 wedstrijden. Op 20 april (paaszaterdag) is de eerste competitiewedstrijd, uit tegen Stormvogels. We zullen zien hoe de (paas)hazen lopen. Atlas 2 speelt voor haar laatste kans tegen OZC 2. Tot onze verrassing en tot ons plezier zien we een strijdbaar tweede met 18-11 winnen. Voor de details verwijs ik u naar het verslag. Scores: Tim 8, Fenna en Stephan 4, Shannon, Niek en Irina 1