Na vier weken kerst- en nieuwjaarreces mag Atlas 1 weer aan de bak. Ditmaal staat de uitwedstrijd tegen Nexus uit Schiedam op het programma. Evi en co-pilot Fenna navigeren ons moeiteloos naar de Groenoordhal. Tim komt met zijn gezelschap in eerste instantie in en tafeltennishal terecht, dat is niet helemaal zijn ding. Nexus (Latijn voor verbinding) is sinds 2014 een fusievereniging van Harga en ODI.  Iets later dan gepland fluit scheidsrechter Herman Godijn in, op de reservebank Shannon en Niek. De ploegen tasten elkaar af, pas na ruim vijf minuten scoort Stephan, na negen minuten spelen wordt het gelijk via een doorloopbal. Na de 2-1 schiet Ben van afstand raak, Seran maakt de 3-3. Als Ben scoort met een afstandsschot en Irina een strafworp benut staan we 2 punten voor (3-5). Het eerste kwart van de wedstrijd zit er op. Binnen twee minuten is het gelijk en daarna gaat Nexus los.  Daarbij speelde de Schiedamse tactiek van achterverdedigen zeker een rol. In het tweede kwart wordt negen maal op rij gescoord. Atlas ziet machteloos toe hoe de stand oploopt tot 12-5.  Pas in de laatste minuut weet Tim met een vrije bal de korf nog te vinden, ruststand: 12-6.

In een hoek van de hal spreekt Reinoud zijn ploeg toe, hoe kunnen we weer in ons spel komen na dit beroerde kwartiertje. “Alles op Lenn” roept Reinoud en ziedaar. Eerst scoort Lenn uit een schot na een vrije bal, even later schiet hij weer raak. Na de13-8 benut Tim een korte kans, Atlas mist een strafworp, maar Evi tekent voor de 13-10. Hoewel Nexus nu moeizaam scoort wordt het 14-10. Een kleine zes minuten golft het spel heen en weer Dan met nog zo’n elf minuten te spelen een doelpunt van Tim. Vier minuten later brengt Tim via een stip de 14-12 op het scorebord. Als Evi dan ook nog eens raak schiet, weten we dat ons een spannende slotfase te wachten staan. De Schiedammers weten uit een korte kans te scoren, dat kan Fenna ook (15-14) met op het scorebord nog ruim vier minuten. Er wordt druk gewisseld, wat Atlas betreft tussen Seran en Shannon. Stephan maakt gelijk. Gaat Atlas hier toch nog stunten? De thuisploeg heeft nog maar drie keer in de tweede helft, Atlas negen maal. Daar is Ben met een zuiver schot: 15-16, nog minder dan twee minuten wijst de klok op het scorebord aan. De klok staat op één minuut: een vrije bal voor Nexus. Tim komt aanstormen, de fragiele voorsprong in het hoofd, en botst hard op schutter. De vrije bal wordt omgezet in een strafworp en ja die gaat erin: 16-16. Door enkele blessures en de vele wisselingen is de officiële speeltijd nog niet verstreken. “Nog 2 minuut 40” roept de scheidsrechter. De bal is ‘geruime tijd’ in het aanvalsvak van Nexus, maar er wordt afdoende verdedigd. Als de bal in het Atlas-vak terecht komt is de tijd een eind verstreken en zo eindigt dit duel in een 16-16 gelijkspel. Geen geluiden van vreugde bij beide partijen, maar stiekem mogen we toch wel blij zij met dit punt.

Er wordt snel gedoucht, de klimaattafel zou een compliment uitdelen, en snel naar De Belt zodat we de tweede helft van Fortis 5 tegen Atlas 3 kunnen zien. “Ze zullen wel flink achterstaan” voorspelt Lenn. Maar kijk eens aan, in het begin van de tweede helft is 5-6. De resterende tijd blijft de voorsprong één of twee punten, éénmaal wordt het gelijk, maar in de slotfase slaat Atlas 3 toe en wordt het 10-14. U leest er ongetwijfeld meer van in hun verslag. In de tweede klasse H won Juliana met 18-11 van KZ Danaïden, OZC won nipt van Twist (20-19). Er zijn nu drie teams met zes punten: OZC, Twist en Atlas, waarbij wij een wedstrijd meer gespeeld hebben.  Volgende week is het eerste vrij. U kunt in De Belt terecht voor Atlas 2 en 3 en in de ochtend spelen daar onze jeugdploegjes.