Om de wedstrijden in de zaal goed te laten verlopen is er sprake van een “zaalwacht”, dit zijn de twee personen die het scorebord bedienen. Hiervoor word je ingedeeld, deze indeling kun je vinden op het wedstrijdprogramma op de website van KV AtlasWat zijn nu de taken als zaalwacht? Hieronder zijn deze nog even kort toegelicht.

*De zaalwacht is verantwoordelijk voor één bal per spelend team. Als een team twee ballen wil hebben zijn ze hier zelf verantwoordelijk voor. De ballen liggen in het EHBO hok.

*Het is belangrijk dat je zorgt dat de teams de ballen van de zaalwacht altijd weer inleveren, maak dus de afspraak met degene die de bal ophaalt dat je hem van hem ook weer terug krijgt! Bijvoorbeeld als hij of zij wil inschieten in de rust.

*Wanneer je als laatste van Atlas zaalwacht hebt, zorg dan dat de ballen weer terug in het net komen berg dit net hierna op in het EHBO-hok. Dit is links achterin de zaal. (gezien vanaf de kantine)

*De zaalwacht zorgt ervoor dat de scores op de juiste wijze worden bijgehouden op het scorebord.

*De zaalwacht let op wanneer de scheidsrechter aangeeft dat de klok stopgezet moet worden. De scheidsrechter zal dit mondeling vragen, of aangeven door zijn armen omhoog te steken en duidelijk zijn stopwatch/horloge stil te zetten. De tijd op het scorebord wordt dan stilgezet door de zaalwacht.

*De zaalwacht geeft aan de scheidsrechter aan wanneer de laatste minuut voor rust of voor het einde van de wedstrijd loopt. Je stopt dan de tijd en roept duidelijk naar de scheidsrechter dat het de speeltijd nog 1 minuut bedraagt. De scheidsrechter zal een reactie geven als hij je verstaan heeft.

*De zaalwacht is verantwoordelijk voor de voortgang van het programma. Wanneer het zaalprogramma dreigt uit te lopen moet de zaalwacht de scheidsrechter hier op wijzen, hij kan dan beslissen om wat kortere rust te houden of eerder in te fluiten voor het begin van de wedstrijd. Wanneer door vertraging het programma een kwartier uitloopt zal Atlas hiervoor moeten betalen! Wees hier dus streng op!

*De zaalwacht is verantwoordelijk dat er niet gespeeld wordt met ballen naast het speelveld, dit is vervelend voor de mensen die op dat moment aan het korfballen zijn. Wanneer je iemand ziet overgooien of met een bal ziet spelen, loop hier dan op af en vraag vriendelijk of ze hier mee willen stoppen.

*De zaalwacht mag mensen die niets met het spel te maken hebben naar de tribune verwijzen. Ouders horen in principe niet in de zaal aanwezig te zijn maar op de tribune. Je mag ouders dus hiernaar verwijzen.

*Wanneer een scheidsrechter niet komt opdagen is het de verantwoordelijkheid van de zaalwacht om een nieuwe scheidsrechter te zoeken. Officieel is de hoogste scheidsrechter in rang die dan aanwezig is verplicht om de desbetreffende wedstrijd te fluiten.

*Wanneer je ’s morgens om  9:00  uur zaalwacht hebt, spelen er vaak meerdere wedstrijden. Je hoeft dan niet de scores bij te houden, omdat dit niet te doen is. Vaak ben je alleen verantwoordelijk voor de klok. Bespreek dit nog even met de leiders van de wedstrijden die om 9:00 uur beginnen.

*Zorg dat je altijd 5 à 10 minuten van te voren aanwezig bent, dit geeft zekerheid naar degene die je overneemt. Vaak moet deze hierna spelen en deze wil ook zijn voorbereiding pakken.

Het kan zijn dat je een periode van je zaalwacht alleen zit. Dit komt doordat er geprobeerd is zoveel mogelijk mensen flexibel in te zetten, maar er zijn altijd andere mensen van Atlas in de buurt. Je kunt altijd vragen of iemand naast je komt zitten.

Veel plezier tijdens je zaalwacht. Het is, ondanks deze regels, erg leuk om te doen!
De Technische Commissie