Dit jaar wordt er voor de vierde keer de Week van de Pleegzorg georganiseerd van 31 oktober t/m 7 november. Met deze actieweek wil Pleegzorg Nederland aandacht vestigen op het belang van pleegzorg en het tekort aan pleegouders in Nederland. KV Atlas steunt deze campagne. Hierdoor zul je vanaf vandaag het spandoek ‘Doneer je sporthek’ rond ons korfbalveld in Ritthem zien hangen.

Juvent, de grootste pleegzorgorganisatie in Zeeland, onderschrijft dit belang in Zeeland. Een onderdeel van Week van de Pleegzorg vormen de acties om nieuwe pleegouders te werven in het kader van de campagne ‘Supergewone mensen gezocht’. ‘Doneer je sporthek’ is er zo één van. Het doel is om landelijk 3.500 nieuwe pleegouders te werven.

Samenwerking sportverenigingen

Met de actie ‘Doneer je sporthek’ werken we samen met sportverenigingen voor de werving van nieuwe pleegouders. Sportclubs kunnen op een simpele manier een bijdrage leveren aan de campagne ‘Supergewone mensen gezocht’ door hun sporthek beschikbaar te stellen voor een spandoek. In heel het land helpen sportverenigingen mee bij de werving van nieuwe pleegouders, waaronder de betaald-voetbalclubs van Willem II, AZ en Telstar. In Zeeland hebben zo’n 30 verenigingen hun hek aangemeld voor deze campagne, waaronder ook KV Atlas.

Pleegzorg in Zeeland

Landelijk daalt het aantal pleegouders al enkele jaren. Juvent ervaart deze daling echter dit jaar pas, ondanks dat de vraag juist toe neemt. Met zo’n 450 pleegouders constateert Juvent dat de natuurlijke verloopt niet meer wordt ingehaald door het aantal nieuwe pleeggezinnen. Zo wordt een goede match vinden een grotere uitdaging. Ieder kind is anders en heeft andere behoeftes. Het is dus nog steeds hard nodig om op zoek te gaan naar nieuwe pleegouders. Dat hoeft niet perse langdurige pleegzorg te zijn, soms is een weekend- of vakantieopvang al wat nodig is om een gezin en pleegkind te ondersteunen. Nieuwsgierig welke kinderen op zoek zijn naar een veilig thuis!? Kijk dan op www.juvent.nl/voor-pleegouders/zoekt-een-pleeggezin/.

Ben je geïnteresseerd geraakt in het pleegouderschap, maar weet je nog onvoldoende? Veel informatie is terug te lezen op www.juvent.nl. Verder organiseert Juvent informatieavonden door héél Zeeland. Zo is er op 14 november in Middelburg, 22 november in Terneuzen en 11 december Goes een bijeenkomst pleegzorg. Meld je geheel vrijblijvend aan via www.juvent.nl of vraag een informatiepakket aan.